Je bent misschien al bezig met je strategie voor 2025 en je wil het in 2025 anders gaan doen op een bepaald vlak van je bedrijf.
Of het nu gaat om nieuwe diensten, het betreden van andere markten, of een combinatie van beide: veranderingen kunnen noodzakelijk zijn om toekomstbestendig te blijven.
Dan is het van belang dat je deze beslissingen bewust en met een helder doel voor ogen neemt, en niet alleen gebaseerd zijn op een tijdelijke emotie of frustratie. Een goede voorbereiding kan helpen om te voorkomen dat je zomaar alles waar je hard voor hebt gewerkt, overboord gooit.
Houd voor ogen dat de “regel” nog vaak is dat meer verkopen van het huidige assortiment het hoogste % succes heeft. Google maar eens op het Ansoff model. Dus gooi het niet gelijk over een compleet andere boeg.
Denk bij het plannen van een wijziging eens over de volgende vijf vragen:
Wat drijft mij om een andere weg in te slaan?
Welke ontwikkelingen in mijn bedrijf of persoonlijke leven geven mij het gevoel dat verandering nodig is? Mis ik de balans in mijn bedrijf/prive? Vind ik het moeilijk om voldoende nieuwe klanten te vinden? Of voel ik de behoefte om nieuwe uitdagingen aan te gaan? Misschien zijn er obstakels binnen mijn team die ik niet goed kan overbruggen.
Waar moet ik afstand van nemen om vooruitgang te boeken?
Een nieuwe richting kiezen betekent vaak dat je ruimte moet maken door iets los te laten. Van welke onderdelen van mijn huidige bedrijfsvoering moet ik afscheid nemen om verder te komen? Denk aan diensten, klanten, of zelfs medewerkers. Wat zijn de risico’s of gevolgen hiervan, bijvoorbeeld voor mijn omzet?
Wat wil ik precies gaan doen? En is er voldoende vraag naar?
Wat wordt mijn nieuwe focus? En heb ik goed in beeld of er voldoende vraag is naar wat ik wil gaan aanbieden? Grondig onderzoek is belangrijk om te voorkomen dat je een verkeerde inschatting maakt. Kan ik mijn idee testen of op kleine schaal uitproberen om te zien of mijn nieuwe aanbod aanslaat in de markt?
Hoe herken ik het succes van mijn nieuwe koers?
Wat moet er gebeuren om te kunnen zeggen dat mijn koerswijziging succesvol is? Wil ik een specifieke omzet behalen, een bepaalde groep klanten aantrekken, of juist meer vrijheid in mijn agenda creëren? Het is belangrijk om van tevoren vast te stellen wat voor jou de maatstaf is voor succes.
Hoe moet ik groeien om deze verandering succesvol te maken?
Elke verandering vraagt om persoonlijke groei maar ook groei in het team. Hoe moet je jezelf ontwikkelen om deze nieuwe richting tot een succes te maken? Welke stappen moet je zetten om beter zichtbaar te worden, of om je leiderschap te versterken? Vaak vereist dit dat je uit je comfortzone stapt en nieuwe uitdagingen aangaat.
Ben jij bezig met een verandering in je bedrijf in 2025? Wat helpt jou het meest om deze verandering te realiseren?
Wil je graag eens een vrijblijvend sparren over je strategie 2025?