Ik ben dol op rozen en met name de Queen Elisabeth roos. Die heb ik dus ook in mijn tuin staan en daar geniet ik elke zomer weer van! We wonen er al weer enige tijd en deze rozen staan dus al weer zo’n 10 jaar in mijn tuin.
Nu krijg ik deze prachtige rozen alleen als ik ze elk jaar flink snoei (bijna tot op de grond ). Je schrikt je rot als je het ziet en als je niet beter weet zou je denken dat ik gek geworden ben. Echter, zou ik dat niet doen dan zou ik nu geen roos meer aan mijn struik hebben.
Snoeien in je bedrijf
Snoeien bevordert juist de groei ! Het verwijdert het oude, dode hout en verjongt de plant, zodat deze nog meer kan bloeien en groeien. Door het oude weg te halen, hoeft de plant niet meer hard te werken om het in leven te houden en kan het zich in plaats daarvan richten op nieuwe groei. En ja hoor – elk jaar bloeien mijn rozen weer volop. Ik kan daar echt van genieten.
Ik kon het niet laten om me af te vragen – hoe kunnen we dit toepassen op onze bedrijven?
Een veelvoorkomende aanpak bij het laten groeien van een bedrijf is om te kijken wat we moeten TOEVOEGEN. Meer aanbiedingen. Meer producten. Meer teamleden. Wat allemaal neerkomt op meer werk, meer om te beheren, meer verantwoordelijkheid. Alleen maar meer eigenlijk. Geen wonder dat groei ook heel vermoeiend kan aanvoelen voor ondernemers.
Wat als we nu in plaats van te kijken wat we moeten TOEVOEGEN eerst eens kijken wat we moeten SNOEIEN? Wat moeten we wegsnoeien om ons bedrijf meer ruimte te geven voor groei?
Voor sommigen betekent dit het snoeien van klanten. Maar denk ook aan oude aanbiedingen, verouderde content, pagina’s etc. Het kan ook betekenen dat we oude verwachtingen en ideeën over onszelf snoeien. Loslaten wie we waren en hoe we vroeger dachten. Door het dode hout weg te snoeien, komt onze energie vrij voor wat er komen gaat. In plaats van te proberen alles in te passen in wat er al is.
Wat is er in jouw bedrijf klaar om gesnoeid te worden? En hoe zou het voelen om die zaken los te laten?
7 tips om te snoeien
Hier zijn een paar tips om je op weg te helpen:
- Je aanbod: Kijk kritisch naar je producten of diensten en bekijk welke niet langer bijdragen aan je groei.
- Klanten: Overweeg welke klanten niet langer passen bij je huidige bedrijfsdoelen en waar je energie verloren gaat.
- Marketing: Zorg ervoor dat je marketingboodschap up-to-date is en past bij je huidige visie en doelstellingen. Krijg je geen energie meer van je posts op Facebook? Gooi het kanaal eruit en richt je op je andere kanaal.
- Werkprocessen: Vereenvoudig en stroomlijn je processen en werkinstructies om efficiëntie en productiviteit te verhogen.
- Persoonlijke doelen: Laat oude overtuigingen en verwachtingen los die je groei belemmeren en maak ruimte voor nieuwe ideeën en kansen.
- Projecten: Kijk naar lopende en geplande projecten en bepaal welke ECHT bijdragen aan je jaardoelen.
- Software/tools: Beoordeel de tools en software die je gebruikt en gooi alles wat je werk onnodig ingewikkeld maakt weg.
Heb je een kritische blik van buiten nodig om te kijken wat er allemaal “gesnoeid” kan worden in je bedrijfstuin? Plan een gratis groeigesprek in.