ofHoe zou jij het vinden om fantastisch vindbaar te zijn, mensen vanzelf naar je toekomen omdat ze interesse hebben in jouw producten terwijl je niet eens naar een netwerkbijeenkomst bent geweest? Denk jij dat het onmogelijk is?

Er zijn ondernemers die geen netwerkbijeenkomst hebben bezocht maar wel een enorme lijst met prospects hebben en bijna een miljoen per jaar omzetten. Zij maken o.a. en soms zelfs alleen gebruik van online marketing. Maar wat houdt online marketing nu eigenlijk precies in?

Volgens Wikipedia is online marketing een vorm van marketing van producten en diensten via internet. Het omvat internetreclame, maar evengoed minder directe vormen van marketing, zoals zoekmachine marketing, affiliate marketing, e-mailmarketing, contentmarketing, virale marketing en marketing via social media.

Deze omschrijving geeft het eigenlijk al goed weer. Het is meer dan alleen online reclame en daar komt veel bij kijken. Er zijn legio mogelijkheden om je online marketing optimaal te laten functioneren door het inzetten van verschillende tools. Maar waar begin je?

Daarom heb ik speciaal voor zzp’ers en kleine ondernemingen die met online marketing aan de slag willen een infographic gemaakt. Deze geeft overzichtelijk weer welke mogelijkheden er zijn om maximaal resultaat te halen uit je online marketing zonder al te veel kosten te hoeven maken. Het geeft ook weer welke online tools je daarbij kan inzetten.

Welke zaken dragen bij aan jouw online marketing:

Je website – je hebt de pijnpunten van je doelgroep benoemd, ze weten waarom ze bij jou moeten zijn.

  • SEO (zoekmachine optimalisatie): je bent vindbaar op bepaalde zoekwoorden die je doelgroep gebruikt.
  • Content delen in de vorm van blogs/video/weggever/podcasts/presentaties etc. Daarmee trek je mensen naar je website.
  • Een landingspagina is een pagina binnen je website waar je naar kan verwijzen vanuit andere media, bijvoorbeeld een link op je facebookpagina naar je weggever. Dit zorgt voor meer bezoekers op je website.

Social Media

  • Content delen in de vorm van blogs/video/weggever/podcasts/presentaties etc.
  • Events delen.
  • Adverteren.
  • Door relevante content zoals video’s, blogs, berichten etc te plaatsen op je Social Media kanalen zul je beter zichtbaar worden.
  • Met adverteren van bijvoorbeeld Facebook berichten zorg je voor een groter bereik. Wist je dat min.2 tot max 6% van je volgers je berichten zien? Met adverteren zien alle volgers je bericht, dus 100%!
  • Content kalender: een handige tool voor het plannen en organiseren van je berichten.

Leadgeneratie

  • Een gratis weggever zorgt voor een grotere e-maillijst en dus voor een groter bereik van je nieuwsbrief etc.
  • Marketing automation zorgt ervoor dat je klanten automatisch de juiste informatie ontvangen die voor hen van belang zijn.
  • Een sales/marketing funnel is een proces waarbij je potentiële klanten in een soort van trechter komen waarin ze worden getriggerd om een bepaalde dienst of product bij je af te nemen.

Data / strategie

  • Metrics: Hou statistieken bij, want meten is weten! Zorg dat je weet hoe vaak je website bezocht wordt, via welk kanaal je klanten iets kopen etc. Pas dan kun je je online marketing verder gaan optimaliseren en bijsturen.
  • Met een online marketing strategie zorg je ervoor dat je een duidelijk plan hebt en dat je weet wat je wilt bereiken. Dit alles is gebaseerd op cijfers.
  • Door Project management in te zetten zorg je ervoor dat je gedisciplineerd plant, controleert en uitvoert zodat je doelen kunt halen.


Hopelijk heb ik je hiermee een klein beetje op weg kunnen helpen. Wil je zelf aan de slag met je online marketing, je online zichtbaarheid, je funnel optimaliseren of meer structuur aanbrengen in je online systemen? Check mijn online omgeving (gratis) of vraag een gratis adviesgesprek aan.

WhatsApp chat