Nogal een uitspraak niet… ? Deze uitspraak komt van Paul Verhaeghe… Dinsdag 11 december was ik te gast bij de vrijmetselaars in Zutphen. Paul Verhaeghe, hoogleraar klinische psychologie gaf een lezing over identiteit en de relatie tussen de maakbare samenleving en identiteit.  Je identiteit hangt van vele factoren af waaronder hoe je naar jezelf kijkt. We zoeken naar nieuwe manieren van contact/van verbondenheid. In mijn dagelijkse werk zie ik dit terug: veel mensen (particulier of ZZP) zijn op zoek naar hun identiteit. Ze zoeken die verbondenheid bij ondernemers met een online trainingsaanbod en een community waar ze gelijkgestemden vinden. De laatste tijd echter verschuift het ontmoeten naar steeds meer real-live ontmoeten. Community’s komen bijeen in een zaal ergens in het land; elkaar in de ogen kijken en elkaars energie voelen is enorm belangrijk. Door deelname in een community kun je je identiteit beter bepalen/voelen. Ben jij een ondernemer met een online programma en wil je echt het verschil maken bij je klanten?

“Wie wij zijn wordt zoals altijd bepaald door de context waarin wij leven. Die context bepaalt op dit moment: Wie geen succes heeft zal ziek zijn. De dwang tot succes en geluk blijkt een keerzijde te hebben: het leidt tot verlies aan zelfbesef, tot desoriëntatie en vertwijfeling.”

Identiteit – Paul Verhaeghe

 Wat zorgt ervoor dat een ondernemer succes heeft, daar ben ik als OBM altijd naar op zoek. En na de lezing van Verhaeghe denk ik dat het vinden of hebben van de juiste identiteit hier ook onderdeel van is. Een ondernemer gaat voor groei maar afgelopen jaar leerde ik dat succes en groei niet betekenen dat je als ondernemer overal 100% van je tijd en geld in moet stoppen. Het kan wel, maar in de praktijk loop je vroeg of laat tegen issues aan. Zoals Frank Kern zegt en ik toepas bij mijn klanten:Wie van A naar C wil moet B zeker niet overslaan.’ Als ondernemer zijn we geneigd te streven naar succes; groei en nog eens groei. Zorg eerst dat je B goed onder de knie hebt, dat je de systemen en processen goed hebt draaien, een enthousiast team hebt staan die je ook echt ondersteunen en dat je weet welke marketingtechnieken voor jouw bedrijf werken of niet. En vooral ook dat jouw online identiteit in overeenstemming is met jouw echte identiteit. Vergeet ook het financiële plaatje niet, als je meer uitgeeft dan wat er binnenkomt kun je nog zo’n mooi systeem of prachtig team hebben maar dan red je het niet. Dus voordat je verder gaat op je groeipad, zorg ervoor dat je er klaar voor bent. Mijn werkwijze kenmerkt zich door het aanbrengen van structuur in de chaos zodat er geen vertwijfeling of desoriëntatie bestaat omdat de ondernemer bezig is zijn haar passie uit te voeren. Alles in het teken van de juiste identiteit online uitstralen, die past bij de ondernemer waar ik voor aan de slag ga. De ondernemer richt zich volledig op zijn eigen identiteit, passie en klanten. Er lopen een aantal projecten bij de ondernemer (bijvoorbeeld aanpassen site of membership omgeving en de implementatie van een nieuw systeem). De projecten worden uitgevoerd en de eventueel nieuwe werkwijze die daaruit voortvloeit communiceren we aan het team  We hebben in de eerste en 2e maand een aantal marketing tactieken uitgeprobeerd en de metrics laten zien met welke marketing tactieken we verder gaan. Ook dit wordt weer vastgelegd. Lijkt het je interessant te praten over gefundeerde groei. Laten we samen een kop koffie drinken.