Instagram, Pinterest, Facebook, Twitter: zoveel verschillende social media kanalen waar je uit kunt kiezen. En het worden er alleen maar meer! Misschien weet je niet welk kanaal je moet kiezen of hoeveel kanalen je moet gebruiken. In deze blog geef ik je een advies mee.

Laten we eerst naar de 6 meest gebruikte social media kanalen kijken.

 

Facebook

Facebook kun je multifunctioneel inzetten. Je kan met Facebook jezelf zichtbaar maken. Tevens kun je verkeer naar je product, dienst of website genereren, betrokkenheid creëren of in gesprek gaan met je doelgroep. Er is veel te doen over Facebook de laatste tijd. Ik vraag mij af hoeveel mensen daadwerkelijk Facebook uitzwaaien en naar andere social media overgaan.
Na het filmpje van Lubach hebben 10.000 Nederlanders hun facebook profiel verwijderd (Het Parool). De vraag is waar het heen gaat met Facebook, Frankwatching heeft daar een mooi artikel over geschreven als je er meer over wilt weten.

 

Pinterest

Het online prikbord waarbij alles draait om afbeeldingen. Het wordt veelal gebruikt om ideeën en inspiratie op te doen. Pinterest is vooral geschikt voor ondernemers met een visueel product of dienst zoals een fotograaf, kunstenaar, makelaar of meubelmaker. Ik vind het een heel leuk platform en gebruik het graag om quotes en infographics op te pinnen. Pinterest genereert traffic doordat de plaatjes die je plaatst direct doorlinken naar je site. Je naamsbekendheid kun je erdoor flink vergroten. Het zijn voornamelijk vrouwen die actief zijn op Pinterest dus als daar je doelgroep zit, is het misschien wat voor jou. Leon van TTMCommunicatie heeft een aantal bruikbare tips voor je op een rijtje gezet als je actief met Pinterest aan de slag wilt gaan voor je bedrijf.

 

Instagram

Instagram is nog steeds booming. Ook dit visuele medium, net zoals bij Pinterest, wordt ingezet om visuele producten of diensten onder de aandacht te brengen. Het voordeel van Instagram is dat je het kan koppelen aan je Facebook account waardoor berichten op beide kanalen in 1 keer geplaatst kunnen worden. Het leuke aan Instagram zijn wat mij betreft wel de stories en de Live stories.

 

LinkedIn

Als je het delen van je berichten puur zakelijk wilt houden dan is LinkedIn een hele mooie optie. Via dit kanaal kunnen bedrijven en ondernemers je vinden. Je kunt jezelf zichtbaar maken door je werkervaring en kwaliteiten te delen. Het is eigenlijk een groot netwerk waar mogelijk jouw klanten zitten.

 

Twitter

Twitter is ideaal om kort en krachtig je product, dienst of ervaring te delen. Met slechts 140 karakters wordt je gedwongen om duidelijk te communiceren. Ben je niet zo van de lange teksten? Dan is dit een ideaal medium. Tevens kun je er een video of afbeelding aan toevoegen die je boodschap extra onderstreept. Ik ben geen fan van Twitter eerlijk gezegd.

 

Youtube

Youtube is het kanaal om video’s te delen. Ideaal natuurlijk voor ondernemers die video’s maken maar ook voor jou als je jezelf wilt laten zien. Klanten vinden het namelijk vaak leuk als ze kunnen zien wie de persoon achter een bepaald product of dienst is. Een video zegt meer dan 1000 foto’s 😉

 

Ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat je Facebook MOET gebruiken of dat Instagram ONMISBAAR is. Ik heb eigenlijk maar 1 antwoord op de vraag ‘Welk social media kanaal je moet kiezen’: Kies het kanaal waar jij je goed bij voelt!

Kies wat bij jouw, je bedrijf, je product en/of dienst past.

Ik ben benieuwd waar jij voor hebt gekozen of gaat kiezen. Laat je het in een reactie hieronder weten?

 

WhatsApp chat