Ik werk voor een aantal online ondernemers en ik merk dat er een verschuiving plaatsvindt in hoe mensen hun bedrijf runnen en wat ze hun klanten willen meegeven en welke online marketing daarbij hoort. 

Ik zie een tendens die vooral uitgaat van creatieve flow, ontspanning. Niets moet en alles kan als het maar intuïtief matcht met je bedrijf. Uiteraard vaar ik niet altijd blind op mijn eigen gevoel en ervaring maar wil ik dit graag staven in de markt. 

Lush
Zo gebruikt het bedrijf Lush (een Brits cosmeticamerk) geen social, is enorm populair en is verkozen tot beste in klantervaring. Ze zijn naar eigen zeggen “klaar met het gevecht tegen de platformen”. Ze willen terug naar het echte contact met de klant en dit herken ik enorm bij de klanten waar ik voor werk. Voor een aantal geldt dat ze live gaan op facebook of via een webinar op een moment dat voor hun goed voelt, het moment waarop ze zelf aanvoelen… nu wil ik het gesprek aan … nu wil ik mijn boodschap verspreiden.
Ik voel ook wel dat dit niet voor iedereen zo werkt. Ben je net begonnen dan is het zaak eerst een publiek op te bouwen, zorgen dat ze je leren kennen maar ook hiervoor geldt, volg niet klakkeloos elke expert maar kies datgene wat voor jou goed voelt.

Apps & email marketing
Podcasts zijn heel populair momenteel en zo zie ik ook een grotere toekomst voor onderwerp gerichte apps. Ben jij een wielrenner dan kies je voor een app als Strava waarin je met andere wielrenners kan chatten over alles wat met je hobby te maken heeft. Die kant gaat het nog meer op, gerichte apps en groepen waar je met gelijkgestemden kan praten over jouw hobby, levensstijl of wat dan ook…

Email marketing is minder populair en we gaan steeds meer naar intent based branding. Of te wel je bent bezig met het opbouwen van je merk terwijl je ernaast je producten/diensten verkoopt. Het draait om het opbouwen van een relatie met je publiek. Daarover later meer in een volgende blog 🙂  

Intuitief ondernemen
Gebruik bij je keuze vooral je eigen gevoel en ga niet af op wat anderen vertellen dat je MOET doen. Voel vooral waarmee jij aan de slag wil en niet MOET, wat vaak is opgelegd door guru’s of de markt die zeggen dat iets onmisbaar is. Zij redeneren allemaal vanuit hun expertise en dat is ook goed en ook fijn dat ze die expertise hebben maar het is maar een deel van de olifant zoals Astrid Davidzon me laatst leerde. Als dat wat je wordt aangeboden resoneert met je en goed voelt… vooral doen… voelt het niet als jouw ding.. gelijk stoppen.

 Wat voor jouw organisatie werkt of niet werkt ga je vinden door te proberen; gewoon te doen, ook al vaar je daarmee tegen alle geschreven en ongeschreven regels in. Volg je eigen pad.

 Social Media ontwikkelingen
Gisteren was ik op het Social Media Ondernemers Congres in Den Bosch waar ik de laatste trends m.b.t. social media hoorde en nieuwe inzichten kreeg. Een aantal tips en trends die ik heel waardevol vond (van o.a. Charlotte v.t. Woud en Mark Bongers):

  • Niet te perfect willen zijn in je social uitingen – perfect = saai :-))
  • Voor Insta kun je gedurende de dag filmpjes opnemen en op een verloren moment zeg maar ga je ze inplannen – zo bespaar je weer tijd.
  • Het algoritme voor het verspreiden van video’s via facebook is gewijzigd. Je video moet authentiek zijn, of te wel je moet de video zelf gemaakt hebben en niet alleen posten. Verder worden video’s die langer zijn dan 3 minuten beloond met extra bereik. Doe er je voordeel mee 🙂
  • Facebook is aan de slag met facial recognition. Facebook slaat gezichten op en probeert die te herkennen. 
  • Facebook is bezig met de uitrol van het automatisch leads genereren via messenger / chat gesprek.
  • Verder zijn ze bezig met een rebranding dus het merk insta heet straks “Insta from Facebook” …
  • Ben je bezig met adverteren dan zul je merken dat er alleen een budget voor een complete campagne kan worden ingezet. Facebook gaat dat budget vervolgens automatisch optimaliseren voor je ads.
  • Whatsapp status krijgt een plaatsingoptie voor je ads.
  • Whatsapp krijgt een doorklik bestemming dus je krijgt een knop die direct zorgt dat je een whatsapp gesprek kan starten. Dit lijkt me echt super interessant!!
  • Whatsapp, messenger en Insta chats worden geïntegreerd. Je kunt straks dus chatten met iemand die bijvoorbeeld geen facebook heeft.

 Het zijn allemaal mogelijkheden en zoek vooral uit waar jij blij van wordt!
90% van jouw resultaten worden NIET door techniek bepaald, aldus Mark Bongers.

Wil je eens van gedachten wisselen over jouw Online Business en Online Marketing, plan een gesprek met mij in,
ik ben benieuwd naar jouw verhaal.