Ik heb al een aantal blogs geschreven over de eigenschappen van de kameleon en ook in deze blog komt hij weer terug. Het wordt mijn totemdier geloof ik.

De kameleon heeft als eigenschap dat hij van kleur kan veranderen, dat is een mooie eigenschap waar het dier veel profijt van heeft. Welke eigenschappen heb ik nu als Online Business Manager (of ook wel Virtueel Business Manager genoemd) waarmee ik mijn klanten waarde kan bieden?

1 april bestaat mijn bedrijf alweer 2 jaar en ik kijk met trots terug wat ik in die 2 jaar heb bereikt. Ik zou nooit meer terug willen naar een loondienstverband maar ik bedacht me ook dat ik wel ontzettend veel geleerd heb van de bedrijven waar ik gewerkt heb en dat ik misschien geen OBM zou zijn als ik direct na school een eigen bedrijf zou zijn gestart. Het is eigenlijk precies zo gelopen zoals het zou moeten.

 

Efficiënt werken

Het begon al toen ik als kind van 10 of zo kistjes ging maken bij mijn ouders op de tuinderij. Ik wilde natuurlijk iets veel leukers doen dan papiertjes in een kistje vouwen dus bedacht ik hele strategieën en processen om zo snel mogelijk van de klus af te zijn. Het werd een uitdaging om zo efficiënt mogelijk te werken in plaats van een saaie klus.

In het bedrijfsleven is het niet anders. Tijd is geld en het was belangrijk dat het team verder kon doordat ik ze de juiste informatie aanleverde of een presentatie voorbereide.

Als OBM werk ik voor een groot deel online en manage ik meerdere klanten. Ik haal het onderste uit de kan om ze zo goed mogelijk van dienst te zijn en ze verder te helpen. Dat betekent dus ook dat ik mijn tijd goed indeel en prioriteiten stel. Niet alleen voor mezelf maar ook voor het team. Toch fijn dat ik daar als 10 jarige al mee begonnen was 🙂

Ook binnen de organisatie van een klant streef ik naar efficiënt werken. De organisatie moet lopen als een goed geoliede radar. Alle tandjes vallen in elkaar en draaien soepel.

Dat brengt mij gelijk bij het volgende punt.

 

Continu verbeteren

Zonder processen/systemen vind ik het niet lekker lopen in een organisatie. Ik leg zaken vast zodat het team er niet naar hoeft te zoeken. Ik maak gebruik van superhandige systemen (neem bijvoorbeeld Teamwork of Loomly) zodat er beter wordt samengewerkt of makkelijker werken mogelijk is.

In het bedrijfsleven heb ik veel gewerkt met Kaizens en Sharepoint. In een grote organisatie is het essentieel om plannen/structuur en systemen te hebben. Ik richt me continue op het doorvoeren van verbeteringen (ook al is het maar heel klein).  Ik documenteer bijvoorbeeld de taken van een event en bekijk elke keer als ik een nieuw event hebt of er zaken verbeterd /aangepast moeten worden.

 

Communicatie

Deze had misschien nog wel boven Efficiënt werken moeten staan. Communicatie vind ik zo belangrijk. Hoe vaak heb ik in grote bedrijven gezien dat de communicatie niet verliep zoals het zou moeten of dat in een organisatie iedereen werd ge CC’t of er te veel werd vergaderd zonder doel. Ik heb ongelooflijk nuttige en praktische vergaderingen gezien maar ook bijeenkomsten waar achteraf niemand tevreden over was. Het heeft mij in ieder geval geleerd om een doel te stellen voor elke vergadering maar ook om duidelijk te communiceren met het team en naar mijn klanten. Informeren, status updates geven maar ook quick wins doorvoeren zodat er direct resultaat zichtbaar is. Dat geeft iedereen (inclusief jezelf) veel motivatie en energie.

Als OBM communiceer ik in het beginstadium van een nieuwe klant heel veel. Ik moet het team leren kennen, het bedrijf en de oprichter uiteraard maar ook systemen en de processen.

 

Delegeren

Ik vind het fantastisch om samen te werken met andere zelfstandigen in een virtueel team maar dat brengt ook met zich mee dat zaken goed moeten worden vastgelegd. Wie doet wat en waar vind ik informatie terug zijn essentieel voor het soepel laten draaien van de onderneming. Als OBM kan en wil ik niet alles zelf doen, ik coördineer en zorg dat het virtuele team ondersteuning krijgt in de vorm van processen/procedures en functieomschrijvingen zodat iedereen weet waar die aan toe is. VA’s videograaf, ICT, designer, boekhouding werken samen en weten hoe er wordt samengewerkt en wie wat doet op welk moment.

Het delegeren van taken naar de juiste personen zodat het werk zo soepel mogelijk verloopt vind ik de essentie. Op een manier dat het voor mij als Online Business Manager de minste tijd kost maar ook degene die de taak op zich neemt.

Welke eigenschap is voor jouw vak essentieel, laat het mij weten via info@christienwoltjer.nl