Onsen Keiunkan – Hotel Japan en wat kun je daar als ondernemer van leren?

 Een paar dagen geleden zat ik lekker op de bank te lezen in het boek “Company of One”. Ik had het bijna uit en werd op de laatste pagina’s getrakteerd op een mooi voorbeeld van Onsen Keiunkan.

 Het is een hotel in Japan welke is gestart in 705 AD, oftewel dit hotel bestaat al 1300 jaar! Het is het oudste hotel op aarde en wordt al 52 generaties door dezelfde familie gerund. Hoe gaaf is dat en wat kunnen wij daarvan leren voor onze eigen business?

 Het hotel heeft maar 37 kamers en is eigenlijk niet eens zo bijzonder afgezien van de heet water bronnen die erbij horen. In 1997 was de laatste renovatie en eigenlijk is er niet veel veranderd en heeft heeft nog steeds het traditionele uiterlijk.

 Het hotel staat bekend om haar geweldige service en vele beroemdheden en politici hebben er geslapen. Het hotel heeft vele overheersers en economieën overleefd en heeft diverse gasten gehad van politici tot samurai en militaire commandanten.

 Je kunt je echt even afsluiten van de buitenwereld en het personeel zorgt voor een onvergetelijke ervaring. Er is ook geen wifi 🙂

Sleutel tot succes
Nogmaals, wat kun je hiervan leren?

 Groei nastreven is niet altijd een noodzaak en zeker niet je eerste doel voor je business.

 Klein blijven, maar uitmuntende service bieden aan je klanten is dat wel en levert je een mooie stabiele business op die wellicht groeit 🙂

 Bij dit hotel staat klantenservice echt centraal en zou dit bij elk bedrijf niet zo moeten zijn…? Door dit verhaal snap je wel dat dit hotel hoog op mijn bucketlist is komen te staan.

Het is een mooie gedachte en eigenlijk ook heel logisch dat alles draait om klanttevredenheid. Denken aan de behoefte van de klant, wat heeft die nodig en waar wordt hij blij van?

Wat ga jij morgen doen om je klanten nog gelukkiger te maken?

Wil je eens van gedachten wisselen over jouw Online Business en Online Marketing of wil jij advies en tips hoe jij meer kwaliteit kunt leveren aan jouw klant?  

 

In een strategiegesprek help ik je graag verder!

Een strategiegesprek plan je nu heel eenvoudig in door hier te klikken.Â