Hoe effectief is je virtuele team?

 

Hoeveel vrijheid geef je jouw team?

Hoe zorg je dat ze slimmer werken in plaats van harder?

Dat hangt volledig af van hoe volwassen je team is.
Een team kan zich in verschillende fases bevinden en dat bepaalt de mate van zelfstandigheid en
volwassenheid.

 

Fases van volwassenheid

Onderstaande fases zijn te onderscheiden

0) De samenwerking is net tot stand gekomen
1) Het team geeft een betrouwbare planning en levert ook vaak wat het belooft;
2) Het team vergroot het eigen vakmanschap en levert steeds meer kwaliteit;
3) Het team werkt intensief samen met andere teams;
4) Het team werkt slimmer, werkt samen met andere teams op de juiste zaken om de impact te maximaliseren. 

De teams waar ik tot nu toe in werkzaam ben geweest bevonden zich vooral in fase 0 t/m 2.

Fase 0
In fase 0 werk je vooral aan het vertrouwen onderling en zorg je voor de nodige werkinstructies.
Het team vraagt vooral om duidelijkheid m.b.t. korte termijn doelstellingen, teamafspraken en wie
de prioriteiten bepaalt. Door dit op een juiste wijze te faciliteren, groeit het vertrouwen.

Wekelijkse of 2-wekelijkse meetings zijn van belang om die duidelijkheid te geven aan het team.
Een omgeving als dropbox of gsuite of office365 zijn van groot belang, zodat daar werkinstructies en
processen gedeeld kunnen worden, evenals praktische zaken als beeldmateriaal etc.

In de volgende fases ben ik als Online Business Manager veel meer op de achtergrond bezig.

Het team is nu goed in staat om continue de kwaliteit van eigen werk te verbeteren a.h.v. de gestelde WI’s/processen en ook om deze bij te sturen.
Ze geven elkaar feedback op de goede en minder goede eigenschappen en vaardigheden.

Afstand nemen als Online Business Manager

In deze fase neem ik als OBM meer afstand van de dagelijkse operatie. Mijn uren voor mijn klant nemen af
en het team pakt het zelf op. Ze weten ook een volgende lancering  uitstekend met elkaar uit te voeren volgens de werkinstructies die er liggen.

Ze passen deze zelf aan als er betere opties zijn of de omgeving daar om vraagt.
Ik treed als OBM meer op als facilitator en begeleid het team in het maken van eigen keuzes. Ik deel mijn
ervaring en inzicht.

Het is elke keer weer super om te ervaren dat het team er klaar voor is om het zelf op te pakken en voort te zetten hoe complex het er bij de start ook uitzag.

Wat ik vooral daarbij in de gaten houd is dat er ten alle tijden de klant van de klant wordt geholpen – dit is de meetlat die overal langs ligt “, dus:  In hoeverre wordt de klant geholpen met deze actie? Wat is de toegevoegde waarde hiervan?

Werk jij met een team van mensen samen en vraag jij je af in welke fase het team zich bevindt en hoe je je team het beste kan ondersteunen?

 

Vraag eens een GRATIS gesprek aan, ik adviseer je graag!

 

WhatsApp chat