Data
Inzicht en sturen met data en een stukje intuitie
waarom
DATA
Inzicht in data is heel belangrijk voor een Integrator. Zonder data ben je stuurloos. Data geeft je ook inzicht in wat je als ondernemer intuïtief aanvoelt. Het geeft je houvast en overzicht.
Data is onderdeel van de plan-do-check-act cyclus. Het continue verbeteren van je business kun je alleen doen op basis van inzicht in hoe je bedrijf draait, hoe een bepaalde funnel draait en waar je eventueel moet besparen.
tips bij het
bouwen van een datadashboard
- Je hoeft echt niet meteen een vol geautomatiseerd data dashboard. Start eerst met in kaart brengen wat voor jouw organisatie belangrijk is om op te sturen. Vaak zijn dat de omzetcijfers maar misschien is voor jou ook het aantal websitebezoekers heel belangrijk.
- Zet deze cijfers in een weekoverzicht en maak teamleden verantwoordelijk voor een cijfer. Dit geeft direct meer feeling bij de cijfers en aan de hand van de cijfers kun je elke week met het team kijken naar verbeter mogelijkheden. Het zorgt er ook voor dat je snel kan schakelen als je de rode cijfers in gaat bijvoorbeeld.
- Houd het data overzicht elke week bij en pas aan als je denkt dat een cijfer anders moet worden weergegeven of als er data bij moet die essentieel is. Een data dashboard is een statisch overzicht.
- Koppel er direct doelen aan voor de maand. Wat wil je bijvoorbeeld aan aantallen websitebezoekers of omzet behalen deze maand. Noteer dit ook op het dashboard zodat je direct inzichtelijk hebt of je het gaat halen. Het mooiste is als je met een kleur (rood = onder het doel en groen = doel gehaald) kan aangeven of je deze week op koers ligt om het doel te gaan halen.
- Heb je helemaal helder welke data je wil zien en gebruiken dan is de volgende stap om het dashboard te automatiseren. Ik werk samen met een data specialist die dit voor ons kan organiseren.
Less = more !
Een visuele weergave van de belangrijkste informatie die noodzakelijk is voor de realisatie van een of meer doelstellingen!
Stephen Few
onderscheid
financieel en marketing data
Ik houd bij voorkeur het uitgebreide financiele dashboard en het marketing uit elkaar. Het financiele dashboard wordt 1x in de maand bijgehouden en het marketing dashboard elke week. Op het marketing dashboard staat wel hoeveel bestellingen er zijn geweest in de maand voor een bepaald product maar verder gaat het niet op de financiele situatie van het bedrijf. Daar is het financiele dashboard voor.
Let er op dat alle data op een dashboard relevant moet zijn voor je organisatie anders is het het bijhouden uiteraard niet waard en loop je het risico dat de andere data niet goed geinterpreteerd wordt.