Hoe zou het zijn als je saaie taken kan automatiseren en dat je leads kwalitatief beter zijn? Als je je marketing automatiseert is dat mogelijk. Door de juiste inzet van een Marketing Automation tool houd je meer tijd over voor je klanten en strategie. Als je het goed opzet helpt het je ook nog eens aan meer leads.

Wat is Marketing Automation?

Marketing Automation automatiseert een aantal van je terugkerende taken. De processen die je anders handmatig had moeten doen gebeuren nu efficiënter en automatisch. Hoe fijn is dat!

Waar moet je dan aan denken:

  1. Terugkerende e-mails aan klanten
  2. Follow up mails
  3. Checkt het gedrag/de vraag van je contacten zodat je daar op in kan spelen
  4. Stuurt gepersonaliseerde content naar je contacten
  5. Social Media Management

Waarom Marketing Automation?

  1. Saaie en terugkerende taken automatiseren.
  2. Organisaties met Marketing Automation presteren beter.
  3. Verbeter de kwaliteit van je B2B-leads.
  4. Automatisch je leads warm maken (7 contactmomenten).
  5. Tijdsbesparing

Welke software is er zoal?

Aan een aantal Marketing Automation tools hangt een aardig prijskaartje zoals Infusionsoft of Hubspot. Ik ben fan van Infusionsoft. Dit systeem heeft echt alles wat je van een Marketing Automation tool mag verwachten en werkt heel erg fijn met het drag-and-drop systeem. Leuk detail is dat als je je visitekaartje inscant en upload in Infusionsoft er gelijk een mailtje naar je gesprekspartner wordt verzonden. Andere Marketing Automation tools zijn beter betaalbaar zoals Autorespond en Active Campaign. Deze systemen zijn ook zeer gebruiksvriendelijk en hebben de juiste tools voor een kleinere ondernemer.

Hoe bouw je een geautomatiseerd proces?

Stap 1 is in contact komen met je klant en vertrouwen opbouwen zodat je uiteindelijk jouw mooie product kan verkopen aan je contact. Begin klein in het begin, start met een klein en simpel proces. In de loop van de tijd kun je het uiteraard zo uitgebreid maken als je maar wilt. Het is belangrijk vooraf goed met je team de stappen in het proces te bekijken.
Stap 2 is contactgegevens verzamelen. Door bijvoorbeeld links in je mail te verwerken kun je erachter komen welke interesse jouw contact heeft.
Vervolgens ga je relevante informatie sturen naar dat contact. Als je bijvoorbeeld wijn en bier aanbiedt en je contact blijkt alleen geïnteresseerd te zijn in bier dan ga je natuurlijk geen informatie over wijn opsturen. Klinkt logisch toch?
Het is vooral veel uitproberen en ontdekken wat voor jouw bedrijf het beste werkt.

WhatsApp chat